نام و نشان هر فردی شکل دهنده هویت وی می­باشد بنابراین امروزه پدران و مادران به دنبال اسم دختر و اسم پسر جدید و امروزی برای فرزندان تازه متولد شده خود هستند. چرا که هر نامی که برای فرزندان خود انتخاب می­نمایند از ابتدای تولد تا هنگامی­که از دنیا بروند با آن­ها خواهد بود. افزون بر این، نام­ها می­توانند احساسی خوب یا بد، مذهب و وضعیت اجتماعی خاص، فرهنگی متفاوت و موضوعی خاص را در ذهن تداعی کند. این نام­گذاری به اندازه­ای حائز اهمیت است که به عقیده افراد زیادی از بشر بر سرنوشت و آینده فرزندانشان تأثیر بسزایی خواهد داشت. علاوه بر این هر فردی با نام و نشانش در اجتماع شناخته می­شود و این نام شخصیت فردی و اجتماعی وی را تحت شعاع قرار خواهد داد. همین امر موجب می­شود که انتخاب نام نیک اولین وظیفه هر پدر و مادری باشد. حتی به این امر در دین مبین اسلام تأکید شده است چنانچه در حدیثی از پیامبر مهر و رحمت داریم که فرموده ­اند: «اولین بخشش و عنایت شما به فرزندانتان، انتخاب نام نیکو می­باشد.»

تصویر 1

یکی از سؤالاتی که ممکن است همواره ذهن پدران و مادران را درگیر کند این است که تأثیر انتخاب اسم دختر و پسر در آینده آن­ها چیست؟ چنانچه درصدد پاسخی برای سؤال خود می­باشید تا پایان این نوشتار ما را همراهی کنید.

انتخاب اسم دختر و پسر در آینده آن­ها چه تأثیراتی خواهد داشت؟

همان­طور که قبلاً نیز بیان کردیم نام هر فردی در شکل گیری شخصیت وی تأثیری شگرف خواهد داشت. چنانچه نام مناسبی برای فرزند خود انتخاب نکنید ممکن است با قرارگیری در اجتماع احساس سرخوردگی نماید و منجر به انزوا و گوشه گیری وی شود. بدین سبب است که والدین سعی می­کنند اسم دختر و اسم پسر جدید و امروزی برای فرزندان خود انتخاب نمایند. ابهری به عنوان یکی از رفتارشناسان بیان کرده است که یکی از حقوق اصلی فرزندان این است که نامی نیکو برایشان انتخاب نمایند. علاوه بر این وی عقیده دارد که نام افراد تأثیر بسزایی در زندگی، سرنوشت و همچنین آینده افراد خواهد داشت. نام از آن دسته فرایندهایی محسوب می­گردد که تا زمانی­که عمر فرد پایان یابد با اوست، حتی پس از آن هم با فرد می­ماند. بدین ترتیب پدران و مادران بایستی دقت لازم را در انتخاب نام فرزندانشان به عمل آورند. نام­هایی که انتخاب می­نمایند باید دارای لحنی خوب با بیانی ساده باشد و به گونه­ای نباشد که کودکان دیگر آنان را به سخره بگیرند. در واقع نباید نام­هایی که دشوار بوده و با دین و فرهنگمان ناسازگاری دارد برای فرزندان انتخاب گردد. چرا که در دورانی که کودک مشغول تحصیل است بالأخص در مقطع دبستان سبب می­شود صدا کردن فرد با دشواری همراه شده و حتی در برخی موارد سبب می­شود وی مورد تمسخر همسالان خود قرار گیرد.

تصویر 2

چه نام­هایی در سرنوشت و آینده کودک تأثیر دارند؟

همان­طور که تاکنون اشاره کردیم نام­هایی که برای فرزندان انتخاب می­شود باید بامعنی بوده و متناسب با فرهنگ و دین هر شخصی باشد. اما نکاتی وجود دارد که امروزه پدران و مادران بایستی هنگام انتخاب نام به آن توجه داشته باشند مخصوصاً اگر تمایل دارند اسم دختر و اسم پسر جدید و امروزی را به عنوان نام برای فرزندان خود برگزینند.

 

  • مردانی که نام آن­ها کوتاه­تر است بیشتر از بقیه افراد دارای مقام­های مدیریتی هستند: لینکدین در سال 2011 بیش از 100 میلیون نام کاربران حرفه­ای را مورد بررسی قرار داد و توانست این مسئله را به اثبات برساند که نام­ها دارای بیشترین وابستگی با سمت مدیر عامل هستند. در بین این مدیر عاملان پر تکرارترین نام­ها برای مردان نام­های کوتاه می­باشند.
  • چنانچه نامی بامعنی سفید دارید پس احتمال بیشتری برای استخدام شدن دارید: در پژوهشی به اثبات رسیده است که داشتن نامی که دارای معنی سفید است به اندازه 8 سال تجربه کاری ارزش دارد.
  • اگر نام شما به راحتی تلفظ شود بیشتر مورد لطف مردم قرار خواهید گرفت: پژوهشگران طی پژوهشی که در دانشگاه نیویورک انجام دادند دریافتند که افرادی که نامشان به راحتی تلفظ می­شود غالباً به مقام­های شغلی بالاتری دست می­یابند. در تحقیقی دیگر یکی از روانشناسان به نام آلتر دریافت که در بازار سهام، شرکت­هایی که دارای نامی ساده و یکنواختی می­باشند سزاوار عملکردی بهتر می­باشند.

تصویر 3

  • اگر نامی دارید که رایج و عادی است احتمال بیشتری برای استخدام دارید: با مطالعه­ای که در دانشگاه مارکوئت صورت گرفت پژوهشگران دریافتند که نام­هایی که خاص نیستند محبوب­تر می­باشند. افزون بر این اشخاصی که دارای نام­های رایج و نیز پر تکرار هستند احتمال بیشتری جهت استخدام شدن دارند و افرادی که نام­های یگانه­ای دارند احتمال کمتری هم برای استخدام شدن دارند.
  • چنانچه دارای نامی شاهانه هستید احتمال این­که در مقام بسیار بالایی مشغول به کار شوید زیاد است: در پژوهشی که در اروپا انجام شد نام­های آلمانی مورد مطالعه قرار گرفتند و آن­ها را در شرکت­ها امتیازبندی نمودند. آن­ها دریافتند که نام­ خانوادگی­هایی همچون کوئینگ که به معنی شاه می­باشد بیشتر در سمت­های مدیریتی حضور داشتند تا نام­های خانوادگی از جمله بائوثرکه به معنای کشاورز می­باشد. البته علت این امر می­تواند به سبب “منطق تداعی” باشد که یک نظریه روانشناسی است. در واقع این نظریه طرز تفکری را توصیف می­نماید که بر اساس آن افراد به طور خودکار، دانش قبلی و همچنین عواطف را با عبارت­های مشابه و واژه­ها متصل می­کنند.
  • چنانچه شما خانمی هستید که اسم خنثی دارید یعنی اسمی که نه مردانه است نه زنانه، احتمال این­که در برخی از زمینه­ها موفق شوید بیشتر است: بر اساس مقاله­ای که در مجله آتلانتیک چاپ شده است به اثبات رسیده است که در حوزه­هایی که تحت سلطه مردان می­باشد همچون حقوق یا مهندسی، زنانی که نامی خنثی دارند موفق­تر می­باشند.
  • احتمال این­که شما در شرکتی که نامش مطابق با حرف اول نام شماست استخدام شوید بیشتر است: در پژوهشی که در دانشگاه کنت صورت گرفت پژوهشگران دریافتند که با احتمال زیاد افراد در شرکت­هایی کار می­کنند که مطابق با حرف اول نامشان می­باشد.
  • چنانچه از اسم میانی استفاده کنید در نظر افراد باهوش­تر و شایسته­ تر خواهید بود: مطابق با پژوهشی که در مجله اجتماعی اروپا منتشر شده است به اثبات رسیده است که استفاده از نام میانی سبب می­شود تا درک افراد از عملکرد و هوش شما بالا رود.
  • چنانچه شما پسری هستید که نام دخترانه دارید احتمال این­که ترک تحصیل کنید زیاد است: طبق پژوهشی که در دانشگاه فلوریدا در سال 2005 صورت گرفت، دیوید فیلیو مدارس را از سال­های 1996 تا 2000 مورد بررسی قرار داد و دریافت که پسرانی که نامی دخترانه دارند بدرفتارتر از همسالان خود در مدرسه بودند و بیشتر از سایر همسالان خود ترک تحصیل می­نمودند. افزون بر این دریافت که مشکلات رفتاری آن سبب مشکلاتی در نمرات و نیز انضباط این دانش­آموزان خواهد بود.

نکاتی در خصوص انتخاب اسم دختر و اسم پسر جدید و امروزی

متأسفانه امروزه با توجه به این­که پدران و مادران به دنبال اسم دختر و اسم پسر جدید برای فرزندان خود هستند، اغلب نامی نیک برای فرزندان خوب انتخاب نمی­کنند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب اسم به نکاتی از قبیل توجه به فرهنگ جامعه و پیشینه خانوادگی، خودداری از انتخاب نامی که به دشواری تلفظ می­شود، دقت در معنا و ظاهر اسم، خودداری از انتخاب­ نام­های طولانی، داشتن تناسب با نام خانوادگی، متناسب بودن با سن و سال فرد در طول زندگی، خودداری از انتخاب اسم با شک و تردید و نیز داشتن تناسب با نام دیگر اعضای خانواده در خصوص انتخاب اسم توجه کنید.

تصویر 4

در پایان ذکر این نکته برای والدین حائز اهمیت خواهد بود که اسم­ هایی که غیرعادی می­باشند با بزهکاری نوجوانان همبستگی خواهد داشت و این مسئله با انجام مطالعه ه­ای در دانشگاه شیبنس در سال 2009 به اثبات رسیده است. پس حتماً در انتخاب اسم دختر و اسم پسر جدید و امروزی به این نکته هم توجه داشته باشید.