اگر شما هم همواره سوال ناهار چی بپزم ؟ یا شام‌ چی‌ بپزم ؟ ذهنتان را درگیر کرده است، بهتر است که این مقاله را تا آخر بخوانید. معمولا یکی از سوال های معروف خانم‌ های خانه‌دار و شاغل این است ” غذا چی درست کنم؟ “. انتخاب مناسب برای شام و ناهار می تواند یک معضل اساسی برای خانم ها به شمار آید. شما با خواندن این مقاله نه تنها به سوال خود که غذا چی درست کنم؟  یا شام‌ چی‌ بپزم ؟ می رسید. بلکه می توانید به خانم‌ های دیگر نیز که با این معضل روبرو هستند، کمک کنید.

آشنایی با انواع مختلفی از غذا ها برای پاسخ سوال ” غذا چی درست کنم؟”

حال می خواهیم شما را با برخی از انواع غذاهای رایج آشنا کنیم که در بسیاری از اقوام خانواده های ایرانی مشترک می باشند. به طور کلی ما می ‌توانیم غذا ها را به دو دسته برنجی و نانی تقسیم کنیم. اگرچه اسم های جالبی به نظر نمی ‌رسند اما همین دو دسته می ‌توانند به خانم‌ هایی که مشکل انتخاب غذا را دارند، کمک به سزایی نماید. ابتدا به تعریف غذا های برنجی و غذا های نانی می پردازیم.

غذاهای برنجی به انواعی از غذاها گفته می شوند که در تهیه آن ها از برنج استفاده می ‌شود. مانند بسیاری از پلوها نظیر: لوبیا پلو، باقالی پلو، عدس پلو، رشته پلو، سبزی پلو و غیره. یکسری دیگر از غذا های برنجی وجود دارند که در طبخ آن ها از برنج استفاده نمی شود، اما بایستی آن ها را همراه با برنج سرو نمایید. از جمله مهم ترین این نوع غذا های برنجی ما می توانیم به انواعی از خورشت ها مثل خورشت قورمه سبزی، خورشت فسنجان، خورشت بادمجان، خورشت قیمه، خورشت آلو، خورش آلو اسفناج و غیره اشاره نماییم.

 غذاهای نانی به انواعی از غذاهای نانی مشترک بین خانواده های ایرانی می رسیم که نظیر انواعی از کتلت ها، کوکوها، کوفته و غذاهایی که با بادمجان درست می شوند نظیر: بورانی بادمجان، میرزا قاسمی، کشک بادمجان، حلیم بادمجان و غیره می باشند.

غذا چی درست کنم؟

البته دسته ی دیگری از غذاها وجود دارند که با برنج و یا نان سرو نمی شوند. این دسته از غذا ،آش ها می باشند. برخی از آش های نظیر آش عدسی، آش بادمجان، آش رشته، آش شله قلمکار، آش ترخینه، آش جو، آش گوجه فرنگی، آش ماش، آش آلو و غیره می باشند.

ترفند های مهم برای رهایی از  جمله شام چی بپزم؟

برای رهایی از جمله ی روی  اعصاب شام چی درست کنم، شما ابتدا باید با برخی از قوانین مهم سلامت بدن نیز آشنایی داشته باشید. برای مثال شما ابتدا باید بدانید که در هر وعده غذایی برای بدن چه مواد غذایی مفید می باشند و یا اینکه چه مواد غذایی برای وعده ‌های مختلف مضر هستند. به طور کلی ما سه وعده غذایی به نام صبحانه، ناهار و شام داریم.

معمولاً صبحانه یکی از راحت ‌ترین وعده ها می‌ باشد، چرا که اغلب اوقات نیاز نیست که غذا طبخ شود. لذا به صورت رایج برخی از ماده های غذایی وجود دارند که در وعده ی صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد غذایی نظیر: کره، مربا، پنیر، گردو، چای شیرین، شیر، کیک صبحانه و غیره از آن دسته های حاضری و آماده می باشند که شما فقط زحمت سرو آن را برعهده دارید. اما در وعده صبحانه نیز برخی ها علاقه دارند که غذا های طبخ شدنی را میل کنند. این غذاها نظیر: نیمرو، املت های مختلف، انواع پنکیک ها، کیک های خانگی و حتی عدسی، شیر برنج و غیره هستند. حتی گاهی اوقات افراد در وعده صبحانه به صرف کله پاچه، حلیم و غیره می پردازند. پس انتخاب وعده صبحانه برای خانم هایی که دردسر  انتخاب غذا را دارند، بسیار راحت است و اصلاً جای فکر کردن ندارد.

یکی از نکات در مورد این سوال “ شام چی درست کنم

 شام و ناهار باید مکمل هم باشند

معضل اصلی بانوان و حتی برخی از آقایان، طبخ غذا برای دو وعده ناهار و شام می باشد. همانطور که در بالا اشاره کردیم در این رابطه باید با یک سری قوانین آشنا باشید. از جمله مهمترین این قوانین هماهنگ بودن وعده نهار و شام می باشد. به این صورت که بهتر است وعده ناهار سنگین تر از وعده شام باشد. چرا که شما بعد از صرف ناهار به فعالیت پرداخته و می توانید این غذا را به راحتی هضم نموده و بسوزانید. اما در وعده شام که معمولاً توسط ایرانیان دیر وقت صرف می ‌شود، شما عملاً زمان خاصی برای انجام فعالیت و سوزاندن کالری آن نخواهید داشت. لذا بهتر است که شام خود را نسبت به وعده های دیگر سبک تر میل کنید.

حل مشکل شام چی بپزم؟ با تهیه ی یک برنامه ی غذایی ویژه:

نکته مهمی که در رابطه با این غذاها وجود دارد، این است که بهتر است در یک وعده، غذای پرکالری و در وعده دیگر غذای سبک مصرف شود.  توصیه ما به خانم هایی که دردسر انتخاب غذا را دارند، این است که ابتدا یک برگه سفید و خودکار را آماده کنند، سپس یک جدول برنامه ریزی به روی آن رسم نمایند. انواعی از غذاهایی که در بالا به آن ها اشاره شد را به صورت مکمل برای وعده های ناهار و شام در آن جدول قرار دهند. برای مثال اگر در وعده ناهار غذای برنجی نظیر پلو‌ها یا خورشت ها داشتند، می‌ توانند در شام  یک غذای سبک میل کنند.

با قرار دادن این غذاها در روزهای هفته و وعده‌ های شام و ناهار حال شما یک برنامه اساسی برای طبخ غذا دارید. البته نکته مهم دیگری که می ‌تواند باعث شود خانم ها این برنامه غذایی را انعطاف پذیر تر کنند، این است که در وعده ‌های مختلفی که غذاهای مشابه دارند، این غذاها را در روزهای هفته جایگزین کنند. برای مثال اگر در روز شنبه برای ناهار قورمه سبزی را در جدول خود ثبت کردند اما شرایط لازم برای تهیه ی قورمه سبزی را ندارند، می توانند یک غذای مشابه نظیر سایر غذاهای خورشتی مانند خورشت قیمه، خورشت فسنجان، خورشت بادمجان و یا غذاهای دیگر را جایگزین آن نمایند.

کلام آخر در رابطه با این دردسر خانم ها

داشتن یک برنامه متنوع که پر از غذا های متنوع و خوشمزه است، می تواند مهمترین راه چاره برای خانم‌ هایی که مدام با خود سوال ” شام‌ چی ‌بپزم ؟ ”  یا ” ناهار چی درست کنم؟ ” را می پرسند، باشد. این خانم ها دیگر نیازی ندارند که بخشی از روز خود را به فکر کردن در رابطه با این سوال صرف کنند. بلکه تنها کافی است یک نگاه کوچک به جدول برنامه ریزی مواد غذایی خود بیندازند و بدانند که در آن روز و در آن وعده چه غذایی برایشان در نظر گرفته شده است.

نمونه برنامه زیر که می توانید داخل یک کاغذ بکشید و غذاها را داخل آن بنویسید . می توانید به طور مثال برای روز شنبه ناهار نام 3-4 غذا را بنویسید و هر کدام از غذاها که متناسب با زمان و مواد موجود بود درست کنید.